Gå til innholdet
    Samsung

    Samsung Medical Center - et fyrtårn for innovasjon innen helseteknologi!

    fredag 23. februar 2024

    I forbindelse med sitt oppdrag som teknisk prosjektleder for etablering av mobil arbeidsflate på Oslo Universitetssykehus HF, fikk Cecilie Edseth muligheten til å besøke et av verdens mest moderne smartsykehus.

    Samsung Medical Center (SMC) ble grunnlagt i 1994 med en visjon om å revolusjonere helsetjenester. Under besøket kunne SMC stolt annonsere at de har oppnådd høyeste akkrediteringsnivå på HIMSS Adoption Model for Analytics Mauturity (AMAM). Fra før av hadde de høyeste akkreditering innen Digital Imaging, elektronisk journal og infrastruktur. (Maturity Models HIMSS)

    Sykehuset, med over 8000 ansatte, leverer avansert medisinsk tjenester, inkludert protonterapi, gammaknivkirurgi, robotkirurgi, tomoterapi, høyintensitetsfokusert ultralyd, automatisert patologisystem og logistikkautomatiseringssystem.


    Roboter som frakter utstyr til og fra sterilsentral.

    Analyseinfrastrukturen på sykehuset er tilrettelagt gjennom en hybrid sky. Denne inkluderer et dataforskningsregister, en felles datamodell og et klinisk datavarehus for å møte informasjonsbehovet til sykehusets forskere og dataanalytikere.

    Nettverket kombinerer kablet og trådløs teknologi for å muliggjøre sikker integrering av medisinsk overvåking, automatiserte roboter/kjøretøy og et komplett utvalg av verktøy og tjenester for fasilitetene og administrasjonen.

    På SMC benytter både ansatte og pasienter mobile flater i stor grad. Journalsystemet er basert på Samsung SDS-plattformen som gir ende-til-ende datasikkerhet for både pasienter og klinikere som får tilgang til tjenester via en mobil pasient app og en pakke med mobile løsninger for helsepersonell. Sykehuset kunne vise frem løsninger hvor pasienten egenmonitorerer og gjør en større del av oppgavene selv. Prosessen for å legge inn pasienter gjøres nå med mobil og tar ca. 5 minutter per pasient, sammenlignet med gjennomsnittstiden på 20-30 min tidligere.

    "En representant fra sykehuset sa at det å gå mobilt gir dem mer fornøyde pasienter ettersom pasienter får mer informasjon og oversikt, teknologien har redusert vente- og prosedyretid, og sykehuset kan levere medisinske tjenester raskere. De ønsker å tilby flere tjenester via mobil for å gi pasientene mer praktiske løsninger og dermed få en bedre sykehusopplevelse."

    Dette sier Cecilie om besøket

    Vi fikk møte noen av robotene og besøke sentralen hvor bygget, vareflyt og logistikk ble overvåket. Overvåkningssentralen har imponerende god oversikt over hvert rom og etasje i bygget. Det brukes sensorteknologi for å overvåke blant annet temperatur og luftfuktighet. Robotene er selvstendige og håndterer vareflyt og logistikk uten innblanding fra ansatte. Det er utstrakt bruk av it og sporingsteknologi.

    Vi var også på besøk hos Samsung Electronics Mobile R&D Center, Samsung Innovation Museum og Excecutive Briefing Center hvor vi fikk se og høre om de nyeste teknologiene som Samsung jobber med. Her fikk vi en introduksjon til mobilteknologi i både fortid, nåtid og fremtid.

    Spesielt relevant for meg var måten de løser MDM (mobile device management) og mulighetsrommet som ligger i dette fremover. Gjort riktig vil denne type løsninger gjøre vår egen mobile plattform sikrere, skalerbar, mer bærekraftig og legger til rette for samling og analyse av data.

    Høydepunktet var likevel vårt møte med en svært engasjert barnekreftlege. Hun har vært med å utvikle et spill innen «Pain Education and Management» for barn, hvor sosiale roboter gir psykologisk støtte og hjelper barn med å forstå sin sykdom. De sosiale robotene kan svare på spørsmål fra barn og forklare prosedyrer og alvorlig sykdom på en pedagogisk måte.


    Det blir spennende å følge denne legen og hennes løsninger fremover, kanskje får vi til et samarbeid.

    Digitalisering er helt sentralt for å håndtere den demografiske utfordringen samfunnet vårt står overfor. Helsetjenesten gjør stadig medisinske fremskritt og integrering av teknologi i tjenesten er helt avgjørende. Mobilitet og kunstig intelligens er to områder som er i sterk vekst.

    Løsningene som etableres i helsesektoren må være skalerbare, baseres på automasjon og legge til rette for samling og anvendelse av data gjennom analyseverktøy. Vi må satse på løsninger som radikalt effektiviserer prosesser for å lette byrden av oppgaver for de ansatte. SMC er blant sykehusene i verden som er i front på dette og besøket var veldig inspirerende og motiverende. Jeg tar med meg flere gode ideer, initiativer og kontakter som jeg vil spille på videre i prosjektet.

    Vi kan på mange måter si at Samsung Medical Center viser vei.

    Vali AS


    Vali er et konsulentselskap der faglig dyktighet, engasjement og intern kultur skaper tilhørighet og fellesskap.

    Grensen 13
    0159 Oslo

    Telefon: 22 42 51 00
    E-post: post@vali.no

    Personvernerklæring